Jan Mandát: Provoz v pěší zóně se omezí

Předseda spolku Brno autem o brzkém řešení dopravního chaosu v centru Brna

Jan Mandát, radní MČ Brno-střed | foto: Dnešní Brno
Jan Mandát, radní MČ Brno-střed | foto: Dnešní Brno
Městská část Brno-střed navrhla v minulých dnech další zpřísnění provozu v pěší zóně. Pravidla se v posledních letech změnila několikrát, provoz se tam ale příliš nesnížil. Položili jsme na toto téma několik otázek Janu Mandátovi (ODS), který je zastupitelem Brna-středu a současně radním pro dopravu.

Opět je na scéně téma vjezdů do centra. Proč právě před volbami, když se o problému ví tak dlouho?

Vjezdy do centra respektive do pěší zóny se neřeší až teď, ale už od roku 2019. Nová koalice musela reagovat na změny zavedené za náměstků Mrázka a Hollana. Ti měli na starost dopravu a investice a povolení do zóny 1-01 bylo nastaveno tak, že do pěší zóny mohli i řidiči z okrajových částí centra, což samozřejmě nedává absolutně žádný smysl.

Před zónami byla tedy situace lepší?

Ano. Centrum bylo rozdělené na jednotlivé oblasti a držitel karty z jedné oblasti už nemohl jezdit do jiné. Kontrolovala to městská policie a řidiče bez oprávnění mohla hned pokutovat.

Takže vaše změna situaci nezlepšila, když chcete opět měnit pravidla?

Situace se zlepšila částečně. Každý systém se musí vyzkoušet. A zkouška tohoto ukázala jen částečné zlepšení. S volbami to nesouvisí, návrh na změnu by stejně padl, možná dříve, možná později.

Vjezd do centra přece hlídají kamery, proč je tam tedy takový provoz?

Kamery fungují a hříšníci jsou pokutováni. Denně vjíždí do pěší zóny kolem tisícovky vozů, z toho zhruba jen stovka nelegálně. Problém je tedy hlavně v počtu oprávnění, ne v nelegálních vjezdech.

Lze to chápat jako kritiku vašich kolegů ve vedení města? ODS má přece na starost dopravu v městské části a také na magistrátu.

Ne. Úprava pravidel pro vjezd do centra byla výsledkem společných jednání městské části a města. Na stole bylo několik variant, od velmi přísných až po méně přísné. Zvítězila liberálnější varianta a v ten moment nebylo možné odhadovat, co se bude dít. Jak už jsem řekl, bez zkoušky v praxi nepoznáte, zda budou pravidla fungovat.

Jak tedy chcete vyřešit vysoké množství vozidel projíždějících pěší zónou?

Návrh řešení má dvě části. První je omezit celkové množství vydaných povolení. Počet vydaných povolení se sice postupem času snížil, pořád je jich ale neúměrně mnoho. Druhou částí je zakázat vjezd na náměstí Svobody s výjimkou prostoru pro zásobování v době od 6:00 do 10:30. Mimo tuto dobu by tam nemohl vjet nikdo jiný, než vozidla IZS a MHD. Dopravní obsluhu je možné vyřešit z okolních ulic, kde by pravidla zůstala volnější.

Nebude to pro někoho příliš radikální?

V pěší zóně nemá být provoz jako v jiných oblastech. Myslím si, že takový je názor většiny veřejnosti. Usnesení, které požaduje zpřísnění pravidel, podpořily všechny politické strany zastoupené v radě městské části. Takže je na tom jednoznačná politická shoda.

Jste předseda spolku Brno autem, který podporuje automobilovou dopravu. Není zvláštní, že voláte po omezení řidičů?

Není to omezování řidičů, ale ochrana chodců a zvýšení celkového komfortu pěší zóny. Brno autem je od svých počátků proti omezování a šikaně řidičů. Ale už jsem zmiňoval, že v pěší zóně nemá být takový provoz, to jistě chápe každý slušný řidič.

Dnešní Brno: Děkujeme za rozhovor.

Dnešní Brno 60 článků
Dnešní Brno - informace z Brna.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..