Malířka Marie Čmelíková na zahájení festivalu Husovický dvorek

Vernisáž výstavy Marie Čmelíkové proběhla na 19. ročníku festivalu Husovický dvorek

Malířka Marie Čmelíková na festivalu Husovický dvorek | Foto: Erik Měkyna
Malířka Marie Čmelíková na festivalu Husovický dvorek | Foto: Erik Měkyna

Vernisáž výstavy malířky Marie Čmelíkové proběhla v neděli 15. dubna 2018 na zahájení 19. ročníku festivalu Husovický dvorek, jehož smyslem je setkání bohoslužeb a umění. Mini festival probíhá o některých nedělích vždy v dubnu a květnu. Husovický dvorek startoval bohoslužbou, poté se lidé shromáždili na dvorku husovického Farního sboru Českobratrské církve evangelickéevangelický farář Štěpán Hájek malířku představil. Marie Čmelíková uvedla své obrazy, jež jsou součástí dvou projektů, výzvy Stodenní projekt a cyklu Ultra mámy. Výstavu obrazů doplnilo divadlo Drak n´Roses ze Soběslavi hrou Samson.

Umělkyně Marie Čmelíková seznámila desítky návštěvníků festivalu s celosvětovou výzvou pro tvořivé lidi The 100 Day Project, k níž se sama přihlásila a jež probíhá již pátým rokem pravidelně krátce po Velikonocích. Stodenní projekt letos začal 3. dubna 2018 a jeho myšlenkou je po dobu 100 dní něco tvořit, například denně vytvořit jedno vlastní umělecké dílo, a výsledek umístit na sociální síť Instagram pod hashtagem #The100DayProject.

„Zapojení se do projektu vyžaduje nejen nápady, ale hlavně vytrvalost a velké úsilí v udržení se v tvůrčí činnosti, proto je publikování tvorby na Instagramu důležité pro další motivaci,“ vysvětlila Marie Čmelíková.

Devětadvacetiletá Marie Čmelíková se zaměřila na portréty lidí kolem ní, které náhodně potkává v parku, kavárně apod. Chce vystihnout a podtrhnout hlavní rysy člověka, jeho tvář a momentální rozpoložení. Portréty maluje každý týden jinou technikou na různé materiály a ráda by je poté vydala jako autorskou knihu portrétů. Pro umělkyni je charakteristické, že její obrazy doprovázejí různé texty a poezie, vznikající zároveň s malbou.

„Každý člověk má moc tvořit i ničit, ale dobrým člověkem se stává, pokud své schopnosti umí užívat s tolerancí a ohledem na své okolí,“ připomíná umělkyně hledající múzu v lidech a jejich životě, myšlenkách a zkušenostech.

 

Druhý projekt, jenž představila a pracuje na něm od loňského podzimu, je cyklus Ultra mámy. Jeho idea je prostá, každá matka je dobrou mámou, pokud svému dítěti dává lásku, výchovu a sílu, a je dítěti průvodkyní životem.

„Inspirovala mne moje máma starající se o dítě na přechodném období jako pečovatelka. Stará se o něj jako o vlastní a dává mu všechnu lásku a péči, a to chci i ztvárnit ve svých obrazech,“ popisuje Marie Čmelíková, nejstarší z pěti sourozenců.

Záměrem malířky je, aby z obrazů vyzařovalo štěstí a spokojenost, souznění matky a dětí, klid a všeobecná pohoda domova. Dva obrazy z tohoto cyklu byly vystaveny přímo na festivalu.

Marie Čmelíková pochází z Kyjova a v Brně bydlí čtyři roky. Vystavovala například v brněnském klubu Desert či v Galerii Art, mini Galerii Čekárna v Bolaticích, v centru TIC ve Vyškově, v Kyjově v Galerii Doma i v rámci divadelního festivalu Mezi smrky. Výstavu měla také na festivalu Fryštácký malý svět, kde bude i letos, její obrazy lze také vidět od června do srpna v kavárně Pražírna Kyjov. Výzvy #The100DayProject se zúčastnila už loni, kdy napsala knihu Štětka Květa ze Svatěk. Svaťky jsou hovorovým názvem pro obec Svatobořice-Mistřín. Před třemi lety vydala básnickou sbírku Kniha slasti – Ožanka, zachycující jednu etapu života mladé dívky, snažící se vyrovnat s nástrahami života a s lidskými vztahy.

Na Brnu se umělkyni líbí každodenní kulturní život, kdy si každý může vybrat svůj žánr a skupinu lidí, s nimiž se setkává.

Erik Měkyna 3 článků
IT specialista, analytik, ekonom, provozovatel DnešníBrno.cz, absolvent VUT, předseda Spolku Brno-sever. Milovník Brna, knihomol, sportovec a politik.